Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velký rozhovor a malý výsledek. O pražské dopravě

Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) poskytl dlouhý rozhovor Novinkám.cz , který nepochybně stojí za komentář. Nejprve se pochválil, jak se zvládlo nasazení autobusů v čase, kdy pražské tramvaje díky ledovému pokrytí nemohly vůbec vyjet. „Zvládlo se“. Typický slovník komunismu. Přece někdo konkrétní musel situaci zvládnout, ne? Představa pana radního, že se příště při takové mimořádné události stanou informátory vzniklé situace kontroloři jídného je rozhodně úsměvná. Ale zkusit se to může.

Pražská radnice plánuje razantní snížení jízdného pro MHD po vzoru Vídně. (Pozn. Až o 1100 korun u ročního kupónu). O kolik se budou muset zvýšit dotace pro Dopravní podnik (DPP) ale nikdo neví a prý se to spočítat nedá, protože prý se asi zvýší prodej kupónů. Prý to tak ve Vídni funguje. Poprvé jsou průměrné počty ročních a jiných prodaných kupónů známé, takže první číslo propadu tržeb je spočitatelné. Podruhé i z Vídně převzaté zkušenosti mohou signalizovat pravděpodobnost zvýšeného prodeje a tím obě částky porovnat. Dělat zásadní ekonomické opatření s nulovou prognózou výsledku si dovolili leda tak bolševici v padesátých letech a skončili u měnové reformy.

Dobře se radní Petr Dolínek vrací k parkovacím zónám, jejichž protiústavní segregace je zjevná. Snad se konečně dočkáme toho, že občan jedné obce, tj. Prahy, bude moci přes den zaparkovat i v jiné městské části Prahy, než zrovna a jen a pouze ve svém bydlišti. Uvidíme, jaký výsledek bude, zatím jsou slova Dolínka příslibem, byť váhavým, cit: „Je to rozběhnutý příběh a musíme ho velmi rychle dokončit.“

Za evergeren lze považovat termíny jako „zklidnění dopravy“ promyšlenými kroky, (jaké, to nikdo neuvádí), preferenci pohybu pěších (kde a proč se nedozvíme), jako by lidé v Praze své přesuny dělali protože je to snad baví a nemají zrovínka co na práci. To je ovšemže velmi zkreslená představa.

Citujme dále: „Ale určitě je na prvním místě preference hromadné před individuální dopravou.“ Taková preference ale vyžaduje rozumné investice, rozhodně mezi ně nepatří nákupy stovek tramvají, které nikdo nepotřebuje. Silácká prohlášení DPP, jak staré tramvaje budou vyvážet kamsi do Ruska vypadala už tenkrát úsměvně. Dnes by hraničila s idiocií.

Je milé, že nový radní pro dopravu nepokláda tunel Blanku za zbytečný. K tomu sám dodává: „..pevně věřím, že když už ten tunel budeme mít, že budeme schopni ho využít ku prospěchu, k zkvalitnění dopravy v Praze.“ To je rozhodně dobrá víra. My Pražané si zase myslíme, že o prospěchu této stavby není pochybnost, pochybnost byla ohledně financování a to je jiná kapitola.

Zajímavým nápadem může být myšlenka, že rodič doprovázející dítě pojede MHD zadarmo. Radní k tomu dodává: „Když jste doma na rodičovské, tak těch peněz moc nemáte a pomůže vám to. Navíc chceme, aby se rodiče naučili - ať už jedou k lékaři nebo na divadelní představení a podobně - i když je to pár zastávek, vždy preferovat MHD. Protože když jede s malým dítětem, a tím pádem zdarma, je to pro ně výhodnější než vzít auto.“ Nepochybne je to finančně vyhodnější, otázkou je zda je to pro to malé dítě lepší cestování. Ona zvláště ráno není MHD příliš prázdná a mnozí zahraniční dělníci v nacpané MHD také nejsou vítanou společností pro malé děti. A tak přestože Praha je jedním z měst, které vůbec nejvíce využívá MHD, pan radní to hodlá ještě zvýšit. Inu komunisté to dotáhli až na 90% využití MHD a věděli i jak takového čísla dosáhnout. Všichni starší si to pamatujeme. Že bychom ale stáli o stejné metody si dovolím veřejně pochybovat.

Kolejové spojení Letiště Václava Havla s centrem Prahy také přišlo na přetřes. A preferencí je železniční spojení. Plánované rozhovory s ministerstvem dopravy mají najít cestu, aby se už konečně stavělo. Diskuze na toto téma je sice vedena už 25 let a její bezvýchodnost v rámci železnice je zřejmá. Skutečnost, že by se trasa A metra mohla prodloužit je zřejmě blokována vlastnictvím pozemků, na kterých by asi někdo mohl při další výstavbě metra zbohatnout. Tak se raději hledá cosi jiného s konečnou vlaku kdesi na Veleslavíně a dalšími přestupy. Dopravně nic lákavého, protože dopravně je to nekomfortní. A plán opět korunuje zaklínadlo o čerpání evropských fondů. Jak za dob Rudého práva.

Stavba metra D se podle pana radního zahájí v roce 2018. Inu to by bylo pěkné. S termíny pražského okruhu se ale pan radní nevytasil. Dokonce ani o variantě (jedné ze dvou navržených) nehovořil. Většina informovaných totiž ví, že se prosazuje ta o 30% dražší varinata, která trvale naráží na odpor obcí a tím i soudů. Prý se to s ministerstvem dopravy projedná. Když ale uvážíme, že se na ŘSD vrací staronové vedení, tak to vypadá jen na další boje a soudy. Okruh není ani za 25 let dostaven a pomalost (silně podporovaná korupcí) už konkuruje i nevýkonné socialistické ekonomice. Prý se v lednu dozvíme orientačí termíny. S ohledem na to, že údajně ČSSD měla jasný plán pro Prahu, je tato nejasnost výběru i času podivná.

Koruna hovoru na závěr se jmenuje Opencard. To prý řeší ANO. Asi jako IT zakázky na ministerstvu financí? Tak to se máme na co těšit. Snad by bylo lepší podívat se třeba do Plzně, kde obdobný systém bezproblémů funguje.

O tom, že by někdo konečně začal řešit úděsné hospodaření Dopravního podniku (DPP) jsme se nedozvěděli nic. O tom, jak se bude řešit problematika segwayů (Pozn. Elektrických na chodnících dost obtěžujících dvoukolek) jsme se rověž nedozvěděli nic. O tzv. inteligentních semaforech, které by pomohly zvýšit průjezdnost Prahou (když už nemáme ten okruh) nepadlo ani slovo. To, že by se z bezpečnostních i finančních důvodů mělo odbavování v metru provést novými turnikety (jak je tomu téměř úplně v civilizovaném světě) nepadlo také ani slovo. Takže jak se zdá, vše bude při starém. Komu bude líp opravdu nelze z tohoto rozhovoru vůbec predigovat. Ještěže ČSSD tohle heslo nemá v programu. Má se alespoň na co v budoucnu vymlouvat.


 

Autor: Rudolf Mládek | středa 10.12.2014 21:24 | karma článku: 10,68 | přečteno: 366x
  • Další články autora
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 0
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 0x
Názory a komentáře ukončené.