Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obehraná píseň z Českých drah má už hodně falešných tónů

Už v roce 1995 se ukázalo, že cca 7000 spojů pro přepravu 260 mil. cestujících (zaokrouhleno) představovalo zbytečnou nad-nabídku a záměr získat tak další zákazníky, reprezentovaný tehdejším ředitelem Českých drah Šípem, se zjevně nezdařil. Po provedení prvních průzkumů proto počet spojů poklesl o 500 a po druhém zpřesňujícím průzkumu o dalších 500 spojů. Ukázalo se, že 6000 dobře navazujících spojů na poptávku 260 mil. cestujících je optimální. A to i za cenu, že regionální tratě představovaly v tržbách pouhých 5% výnosu, ale 35% v nákladech. K úhradě těchto ztrát se využívaly zdroje z vysoce ziskového železničního carga, které dnes živoří a je většinově ve ztrátách a v dluzích. Co nestačilo byla úroveň komfortu, služeb a rychlost spojů. České dráhy proto v roce 1995 zahajovaly smělý plán českých rychlovlaků.

Čteme-li dnes, že České dráhy (ČD) od 14. prosince vypraví denně v průměru 6789 vlaků pro 170 mil. cestujících a to ještě s nárůstem spojů, je to už směšné. Stejně, jako je směšná cena za dosažený komfort ve výši mnoha desítek miliard korun na dluh. Ten se bude alespoň dílem zčásti umořovat převodem všech nádraží z jedné státní organizace do jiné. Do Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která bude muset, má-li se s mnoha zdevastovanými nádražími vůbec něco udělat, zvýšit přepravcům už tak vysoké poplatky za užívání tratí. Servisní státní firma SŽDC bude bohatnou, přepravci budou chudnout, nebo to vše zaplatí nakonec zaplatí občané ze svých daní. Po čertech nevábná budoucnost.

Poslední ministr dopravy, který měl zájem na efektivním provozu ČD, byl Jan Stráský. Od té doby vidíme na dopravě ministerské panoptikum loutek, amatérů a škodičů, když za toho nejhoršího škodiče můžeme prohlásit ministra Šimonovského, v jehož době působení došlo k doslovnému rozmetání koncepce českých rychlovlaků a vysokorychlostních tratí. Dnes jsou italská, v Česku provozovaná, Pendolina už přes deset let stará, spojení s Německem a Rakouskem nezajišťují a pomalost ČD je na úrovni tak šedesátých let minulého století. Kdysi bohaté ČD Cargo je vykradené a poslední ministerský chvástal z ANO, Antonín Prachař, se do roka poroučel z funkce, protože vlastně ničemu pořádně nerozuměl.

Sliby ČD, že bude více internetových připojení ve vlacích jsou sice dobré, ale to rychlost spojů nezvýší. Sliby o tom, že stálí zákazníci budou mít body k dalším slevám, jsou opět dobré, ale to ztrátové ČD Cargo (ČD jsou 100% vlastníkem) také nevyřeší. Mezitím nám média odhalují Anoisty nebo jejich přítelkyně ve službách ČD, kteří údajně „makají“ za nadprůměrné platy s výkřiky: Nejsme jako ONI. To rozhodně nejsou. Jednak mají výrazně větší osobní příjmy, (placené daňovými poplatníky), a jednak jsou výkony Českých drah i jejich ekonomika podstatně horší, než tomu bylo v letech, kdy ČD řídili tzv.ONI.

Ještě se nenašel ministr financí a s ním i dopravy, kteří by byli schopni s neutěšeným stavem ČD něco udělat. Nově nastupující ministr dopravy Ťok s podporou ministra Babiše by mohli být tou dvojkou. Problém je, že už dnes se vynořují pochybnosti, (obdobné byly při nástupu Prachaře), zda náprava ČD příp. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je skutečným cílem obou pánů. Doufejme, že oba politici tyto pochybnosti brzy rozptýlí.

Autor: Rudolf Mládek | čtvrtek 20.11.2014 11:42 | karma článku: 11,71 | přečteno: 580x
  • Další články autora
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

Policie pátrá po dezinformátorovi Zítkovi. Nedorazil k soudu

23. dubna 2024  15:54,  aktualizováno  16:34

Policie pátrá po dezinformátorovi Pavlu Zítkovi. V úterý odpoledne o tom informovala na svém webu....

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 0
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 0x
Názory a komentáře ukončené.